Agility och skolmästerskap 2011

I lördags åkte några stycken till Torsby brukshundklubb för att tävla agility. Det var bara klass I och 2 lopp i både agilityklass och hoppklass. Jag tänkte tävla alla 4 loppen.

Ayla kändes ganska seg och opeppad men ändå bra, visade sig senare att hon inte mår alldeles bra. Men hon gjorde det bästa hon kunde och tänkte lägga in en film från alla 4 loppen.




För att vara såpass nya på agility och knappt lärt oss kontaktfältshindren så tyckte jag att det var en bra debut för oss! Jag var inte alls nervös utan mer peppad och det jag var nervös över var inmätningen och hon blev medium med 2 cm marginal, det trodde jag INTE!!. Men skönt var det iaf, hade hon blivit large hade jag inte kunnat tävla någonting med henne.

Agilitylopp A kändes bra, det var en rolig bana och vi fick en vägran. Den vägran var väldigt onödig och självklart mitt fel eftersom jag trodde att hennes linje var mer självklar än vad den var. På filmen ser jag också att Ayla hoppade av balansbommen, men domaren såg det inte. Jag har ju inte tränat speciellt mycket på balanshindren så jag är nöjd ändå! gungan lärde hon sig några dagar innan jag anmälde mig.

Vi fick 5 fel och en 2:a plats av 4 som gick imål utan disk totalt 12 hundar.

Agilitylopp 2 kändes superbra!  Men eftersom vi har tränat alldeles för lite långhopp så tog hon stöd av det och sen blev hon jätteosäker på balansen och segade där så resultatet blev 16.81 fel och en 7e plats av 9 som gick i mål av totalt 12 hundar.

Hopplopp 1 var en jätterolig bana och tyvärr blev det ett missförstånd mellan oss efter 2a tunneln så jag hann trycka ut henne för långt. resultatet blev 13.22 fel och en 4e plats av 5 som gick i mål av 13 starter.

Hopplopp 2 var också en rolig bana och tyvärr en rivning och även här ett missförstånd mellan oss och jag har för bråttomt med bakombytet och trycker ut henne. Hon hade mycket bättre fart detta lopp så vi avslutade bra!  Chansade lite för mycket. resultatet blev 11.32 fel och en 6e plats av 8 i mål av totalt 13 starter.

Vi diskade inte ett enda lopp så jag är väldigt nöjd, synd bara att hon skulle vara lite seg men det visade sig bero på att hon har en förstorad livmoder, vet inte vad det beror på men ska på ultraljud nästa torsdag.


Sen har vi haft skolmästerskap här, i måndags.
Jag tävlade bara lydnad för jag visste att om jag skulle tävla både lydnad och agility så skulle min hund ha kommit i för hög energi. Men hon gjorde verkligen ett jättefint lydnadsprogram och jag är sååå nöjd med henne. Älskade, älskade vännen <3 jag vet att hon kan och nu har jag det på papper!

Platsliggning: 10
Tandvisning: 10
Linförighet: 8.5  - ngt fram/position, vid sväng.
Läggande: 9 - ngt sakta ned.
Inkallande: 10
Ställande: 10
Apportering: 9 - tveksamt tagande
Hopp över hinder: 7 -skall
Helhetsintryck: 8.5

Summa 183.5 poäng <3 Min fina Ayla!

Av 14 tävlande så vann även jag och Ayla skolmästerskapet i lydnadsklass 1.
Tina och Ninja fick 183 poäng så det känns lite som delad vinst, men jag är så överlycklig att min fina fina fina hund äntligen lyckades :) <3


Detta gör mina dagar just nu, annars går det inte bra!
www.fridoss.blogg.se

klapp och kram syns på plan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0