Lydnadsträning m.m.

Jag är hemma några dagar och är full i motivation och träna islänningen :D
Fyfan vad jag blir nöjd över min lilla hund. hon kan ju faktiskt! :)  Hon har vuxit oerhört mycket och har faktiskt alla fötterna på jorden igen. I torsdags så tränade jag med Lina i 3 timmar, jag tog bara med mig Ayla och vi började med att lägga spår, jag la ett till Lina och Lina la ett åt mig. Inga pinnar i spåret idag men mycket bra spår, helnöjd! :) Medans spåren låg så tränade vi lite lydnad och jag körde igenom hela ettan förutom apport och hopp. Det gick överraskande bra och det enda som vi har problem med är ställandet, hon ställer sig supersnyggt men har lite för fåligt tålamod att stå still men det blir bättre :)  Lina kommenderade oss i Linförigheten och det gick bra :) Nu vet jag verkligen vad vi behöver träna på, eller egentligen inte träna på utan träna mer ;) Vi ska träna mer helt enkelt. Tävlingsträna, länka ihop moment och ha roligt =)

Efter spåret så tränade vi lite lätta sökmarkeringar och det blev stooor framgång på så kort tid, jag ahr valt att hon ska markera med skall istället, eftersom hon gillar att skällar så kan det i sig vara en liten belöning för henne :)
Igår och idag så har jag tränat några pass med lydnad. Jag har kört igenom alla moment utom apporteringen ( har apporten i forshaga) i ettan och även kört en del i högre klasserna, jag insåg att Ayla kan en hel del ur de högre klasserna och vissa saker gör hon verkligen oerhört snyggt! :)

Klass II
Platsen måste vi absolut träna på
Mer tävlingsträning av fria följet men helt godkänt.
Läggande under gång kan hon
Inkallning med ställande är hon grym på :D
Rutan har vi börjat med men vi behöver träna mycket mer.
Apporteringen kan hon inte, har börjat med grunder ;)
Hoppsitthopp kan hon, behöver finslipas ;)
Fjärren fixar hon, måste bara träna på lite längre avstånd :)

Klass III
Mer platsträning
Sittande i grupp har jag börjat träna på och hittils har hon aldrig ställt sig eller lagt sig.
Fria följet samma som innan, stegförflyttningar och vändningar på stället behövs finslipa.+ sakta marsch
Sättande under gång gör hon också klockrent :)
inkallning med ställande och läggande, wow! vad imponerad jag blir av denna hund! ;)  Detta tränade vi in när jag kastade snöbollar åt henne när vi var och fiskade på isen och jag ahde tråkigt ;)  Där ser man vad bra det gick =)  Hon har jättebra fart genom hela momentet :)  finslipa ingångar ;)
Vittringsapportering har vi inte ens börjat med, så där ligger vi efter =P
Rutan, samma som tvåan lära in rutan och sedan stadga i rutan.
Hoppapport, har aldrig testat eftersom hon inte kan apportera ;) 
fjärren, inomhus fixar hon stå-sitt-ligg men inte uta och inte på längre avstånd.

ELIT

Går jag itne in på ännu ;)  Dumrutan har jag tränat lite och det går jättebra ;)


Allt behöver jag ju träna på med insåg att jag är på god väg :)  nu ska vi bara få till tävlingssituation och finslipa ettan :)

I sommar gott folk, i sommar ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0