Lydnad och spår

En hel del lydnad har vi tränat. Tävlingen gick inte alls speciellt bra, men betydligt bättre än förut, fin attityd genom allt och hon låg platsen någorlunda. Lite otur hade vi också.. Men jag får kämpa vidare, är nu anmäld till lydnadstävling i Särna och även appellspåret. Grejjen är ju att om Ayla skulle skälla i ett moment på brukset så nollas det direkt, så vi får hoppas hon håller tyst! ;)

Tänkte skriva lite om spåret som vi gick i förrgår. Lina la ut ett appellspår med tre pinnar i och Ayla överraskade stort! Hon tog spåret direkt och spragn ut fort som fasiken men ändå kontrollerat, hon hade underbar attityd och jättebra fart. första pinnen sket hon i direkt, men jag hade inga förhoppningar på att hon skulle se den heller för har knappt tränat med pinnar I spåret, så jag tog det med en nypa salt. Men nästa pinne när hon stod och åt lite godisar ( godis under pinnen) så gick jag fram till henne och lät henne inte spåra vidare direkt, utan jag gjorde pinnen lite rolig och till slut så la hon sig, hon fick MASSOR med beröm och korv. Tog pinnen och fortsatte spåret. Det var hög ljung så hon slog en del, men hon kom tillbaka i spåret och tog den sista pinnen mycket bättre än den innan, bara med lite hjälp från mig. Skönt nu är i alla fall att jag vet hur jag ska göra med pinnarna i spåret :)

Vi har också tränat framförgående med stora framsteg! Hon förstår att hon ska gå framför mig men inte riktigt att hon ska gå rakt framför, men underlättar med att gå nära någonting och berömmer mycket. Hon är verkligen lättlärd!

För ett litet tag sen så var jag ute och tränade lydnad med Ayla och hon överraskade mig faktiskt.
Jag körde en hel del fritt följ och hon hade bra attityd, lite sakta march och språng march. Några stegförflyttningar men mest uthållighet. Hon skötte sig mycket bra! Sen körde vi läggande,ställande under gång och senare gjorde vi en dumruta som var hur bra som helst! Ayla flyttade två tassar några millimeter under ställandet men resten var absolut inga problem. Det bästa är ändå upptagen, hon gör de sååå snyggt :)  Avslutade med en halv fjärr ( belönade efter andra sättandet) och några rena inkallningar. Allt kändes bra och Ayla har sån imla arbetsglädje så jag vet inte vad. Ser fram emot att börja träna mer med henne nu när ajg börjar skolan igen, flyball, lydnad, agility, bruks m.m. åh vad jag längtar :)

Har bloggat mer på www.fridoss.blogg.se ( ej hundträning)

Puss och kram syns på plan :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0