Budföring

Jajjemän!

Ayla kan snart göra en budföring (Y) =)  Jag och Ellinor har tränat och hon fattar otroligt snabbt! :) 
Vi började med att springa till den ena och leka och sen har vi bara utökat avstånde gradvis och satt lite mer krav. Det var inga problem alls att få in henne fot, varken för Elli eller för mig. Så det gick väldigt smidigt. Vi har varierat mycket från vem belöningen kommer och när den kommer. Än så länge har vi bara provat att skicka tillbaka någon enstaka gång och det fungerar faktiskt!  Det hände bara någon gång att Ayla tvekade lite att gå ifrån mig, men det löste sig fort! Hon tyckte det var riktigt roligt och hon hade jättefin fart! Hon har fina ingångar månste jag säga ;)

Nästa träningspass ska vi utöka avståndet lite till så det snart blir 50 meter och hon ska kunna skickas till Ellinor, få en liten belöning och stanna där i några sekunder och bli lite klappad på och sen skickas tillbaka till mig. En hel budföring med andra ord. Det är målet med nästa träningspass och för att komma dit så ska vi fortsätta med det vi har tränat på och utöka svårigheterna, om vi märker att det går för fort fram för henne så får vi backa och ta det lite lugnare.

Såhär planerade vi träningen:

Steg 1: Ayla ska bara springa till Ellinor och få belöning.
Steg 2: Ayla ska springa till Elli och få belöning och sedan på kommando komma in fot.
Steg 3: Ayla springer till Elli, får en liten belöning och sedan in fot. Vänta några sekunder och sen belöna mera.
Steg 4: Ayla springer till Elli, kommer in direkt och får en liten belöning och sen efter några sekunder får en större belöning.
Steg 5: Ayla springer till Elli, kommer in direkt och får lite belöning. elli skickar iväg Ayla till Frida asom belönar på en gång.
Steg 6: Ayla springer till elli, kommer in direkt och får liten belöning, blir omklappad och sen skicka till mig, komma in och sedan få mycket belöning.


De stegen har vi utgått ifrån och det har gått jättebra. Med de midre belöningarna menar jag i detta fall godis och röstberöm medans den större belöningen är att kampa med leksak och få mycket röstberöm.

Just nu när vi tränar så hjälper vi henne med att peppa (dra lite) i halsband först och sen ta ett steg fram när vi skickar. Vi arbetar bort det sdå mycket som möjligt.

Det känns bra! Hon är riktigt duktig :)  ska försöka filma en klar budföring senare =)

klappochkram syns på plan :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0